SM-Yö, Savonlinna (27/09/2014)
Organiser: Olavin Rasti
Distance: 13.92 km
Time: 92:19
K-1 Puttailin tarkasti kompassilla. Edellisellä nenällä törmään kiveen mutta arvelen kuitenkin olevani lähellä viivaa vaikken sitä kartasta löydäkään. Notkoon laskeutuessa liukastun johonkin puuhun ja kaadun kipeästi niin että toinen käsi vääntyy olkapäästä, en jää filmaamaan. Rastinenällä on selvää että pitää hiukan pudotella alas hiukan. Parempi näin päin vaikka pieni kaarros tulikin.
1-2 Ei isompia reitinvalintavaihtoehtoja. Haluan väistää mäkeä hiukan itäreunalta mutta on niin huonokulkuista että kiipeän melko ylös. Lopun päätän kiertää aukon ja uran kautta jotta olisi parempi putata lopun 250m kompassilla. Alaspäinpudotellessa olen huomaavinani notkomuotoa vasemmalla kädellä ja käännän hiukan oikealle. Kurkkaan käyrän alle mutten näen jyrkännettä. Käännän katseen oikealle ja lippu on 20m päässä. Paha rasti yöllä.
2-3 Kompassilla, yritän olla pudottamatta käyriä, mutta ajaudun risukossa alas aukontapaiselle, josta jyrkkään reunaan nojaten omalle rastille.
3-4 Katson reitinvalinnaksi kaikessa rauhassa että loppu pitää tulla mäkien välistä notkoa. Alun sovellan lennosta. Polunjälkeinen tiheikkö on niin tiheää että kierrän sen itäpuolelta. Tiellä suunnittelen kääntäväni talolta ajouralle mutta päätänkin kiertää mahdollisimman paljon tiepohjalla. TOisellakin tiellä otan jyrkän mutkan enkä yritä oikoa tiheikön läpi. Notkossa on tiheää ja löydän lopulta uran vasta soistuvan pohjoislaidalta. Poluylityksen jälkeen luen tarkasti mutta kompassi heittää taas parimkymmentä metriä sivuun mäen päältä. Toisen kiven takaa löytyy lippu.
4-5 Käyrää pitkin keltaiselle nenälle josta yritän ensin kujuilla heijastinta hiukan rastin koillispuolelta. Pohjala loikkii etuvasemmalla mäkeä ylös kohti seuravaa.
5-6 Suoraan. Pohjala takertuu suolla kaislikkoon ja pääsen ohi. Aikaa palaa kun mäen reuna ei ole lainkaan juostavaa. Suolla nostelen polvia ja maisema ei vaihdu. Suopursua kainaloihin asti. Lasken vielä ojat väärin ja heitän reilusti vasemmalle tien mutkaan. Rastinotossa vielä pientä säätöä.
6-7 Vilkaisen taakse ja näen kirkkaan valon jonka arvelen Sildin valoksi. Juoksen välin hissuksiin Pohjala edellä ja Sild takana. Radan paras maastopohja.
7-8 Haen kompromissia Pohjalan ja Sildin lähtösuunnista ja lopulta kaikki häröilemme rastia 15 sek.
8-9 Sild tekee reitinvalinnan, juoksen letkan hännillä ja huomaan heti että vauhti kasvaa. Polulla tekee yllättävän pahaa, krampinoikeitakin jo. Imeskelen geelin hyvissä ajoin ennen juomapaikkaa. Ylös mäkeen tutusta notkosta.
9-10 Ja taas juomapaikka. Alamäessä tuntuu hiukan paremmalta, ylämäessä ei. Pieni seisoskelu edellisellä nenällä jossa kivi päällä kun kartta on melko ahdas ympyrän laidalla.
10-11 Jyrkkä ylös, poikittainen jyrkänne, notkoa alas ja lipulle. Muut juoksee johonkin muualle.
11-12 Polunylityksen jälkeen pelkään joutuvani lammen ja suoplänti väliin tiheikköön ja käännän vasemmalle. Sild ja Pohjala kolaa minut takisin letkaan ja kärsin taas ylämäen rastille.
12-13 Toivotan tsempit Johannekselle ja jatkan omalle hajonnalle. Helppo rasti nenän takana.
13-14 Tarkka lähtösuunta nenänlaitaan josta kumpareelle ja näen lipun pistelkumpareessa. Rastinotossa suhautan taas 15m oikealle ja 5 sek seisoskeltuani näen heijastimen.
14-15 Tiheisöstä ei näy mastoa joten pitää käyttää kompassia. Rastinotto oli surkea joten lähsuunta on epävarma. Rauhoitan vauhtia edelleen koska jalat meinaa jatkuvasti krampata keskityn tarkkaan suunnistukseen ja siihen että vauhti pysyy edes jokseenkin eteenpäinvievänä. Mäen päältä keltaseen tilkkuun ja viimeiset 50m tiheikön läpi tismalleen rastikumpareeseen. Taas oli herkullinen paikka pummille joka jäi käyttämättä.
15-16 Hyväkulkuista maastoa. Rastiotossa hiukan hankaluuksia kun mäen päällystä ei erotu hyvin.
16-17 Lähtösuunta ja kompassi. Ajaudun uran jälkeen taas hiukan oikealle.
17-18 Mäkien väliä uralle ja suon yli takaisin tutulle rastille.
18-19 Mäkeä ylöspäin noustessa toivon että vasemmalta näkyisi valoa mutta metsä on täysin pimeä. Rastinotto lähes samoja jälkiä kuin viimeksi.
19-20 Alhaalla vilahtaa 2 valoa, ehkä 40 sek edellä. Turha toivo kun jalat ei salli enää mitään kiihdytyksiä.
20-21 Hetkeksi polkua ja rentoa juoksua alle. Ennen taloa ei heinikossa ole minkäänlaista urantynkää joten tajuan reitinvalinnan heikoksi. Talolta lähden viistosti rinteeseen koska ylämäessä pitää kuitenkin ottaa väsymyksen takia kävelyaskeleita. Koko mäki on täynnä jotain metsäomistajien heijastinkreppejä ja tekee mieli jäädä väsymyksen vuoksi hetkeksi kartoittamaan paikalleen, mutta jatkan kuitenkin suoraan rastille.
21-22 Valo särähtää hetkeksi täysin pimeäksi alaspäin juostessa ja jännittää hiukan. Polulla yritän vain vältellä isoimmat krampit. Ylämäessä vielä jotain juoksuntapaista.
22-23 Rastiotossa seuraan uraa hiukan alas ja oikealle ja korjaan ylös. 15 sek pummi.
23-24 Niin väsynyt että pysähdyn hetkeksi ylemmälle polulle.
24-25 Parkkipaikanreunoja siimaria rastille. Rastilla kuulen että Sildin letka tulee juuri maaliin, kuvittelen ehtiväni vielä Pohjalan aikaan.
25-26 Takasuoralla kuulen että koko kisassa on enää kaksi maaliintulematonta, ei kovin rohkaisevaa.
26-M 5. sija, iso ero kärkeen, mitali olisi tullut jos olisin päässyt punnertamaan vielä Sildin letkaan perhosten jälkeen. Karttakäsi on krampannut kiinni puristusotteeseen. Joku ehdottaa ensiapua. Aamulla tajuan että ykkösrastilla vääntynyt käsi ei liiku olkapäästä juurikaan ja koko yläselkä on jumissa, ilmankos oli hiukan kankeaa loppumatka. Vuoden motivoivin kisa, ensi vuonna taas.
Show comments (0)

SM-Yö, Savonlinna (27/09/2014) SM-Yö, Savonlinna (27/09/2014)