Jukola 1. osuus (2015-06-16)
Kategori: Kartat
Karta/område: Jukola 1. osuus
Sträcka: 15.56 km
Tid: 93:06
Hieno kisa. Jalat väsyneet päivällä jostain syystä (liikaa kisakeskuskävelyä? yhden kannoin ensiapuun mönkijälle asti kyyn pureman saaneena 6 tuntia ennen starttia). Illalla ennen starttia hieman paremmat ja muuten hyvä fiilis.
K-1 Startissa hyvää paikkaa hain ja tiesin että ykkönen tärkeä ja tarkasti. Näytti selkeältä. Valitsin vasemmanpuoleista reitinvalintaa ja letkat yhtyivät mäessä ennen sähkölinjaa, hieman petyin reitinvalintaa kun kärki meni 150m edellä. Linjalla hyvin kiinni ja rastille suoraan vaikka oli yllättävän kaukana.
1-2 maltilla menin, paljon väkeä ristiin rastiin. Hyvä rastiväliaika kuitenkin +6 sek kärkeen.
2-3 alamäessä ennen polkua kaaduin ja ympäri kierros pari. Lamppu pysyi päällä ja jatkoin matkaa. Osa meni polkua, menin suoraan.
3-4 vaikean näköinen rasti, suunta hyvä ja mäen päällä sain kiinni suo-jyrkänteyhdistelmästä, Juholla sama koodi.
4-5 Haastava rasti. Lähtiessä alamäkeen kartanluku ei mahdollista ruuhkassa. Vasta tiheikön reunassa kiinni. Katselin että huippukohta mäestä jää hieman oikealle ja tarkistin kuitenkin takarinteessä toisen rastin koodin ja korjasin sitten toisen rastin letkan suuntaan ja selvisi ehkä 40sek virheellä.
5-6 selkeä rasti. Pitäisi kiihdyttää, mutta pummin vuoksi maltilla.
6-7 haastava. Otin maltilla ja kaikilla näyttää olevan sama.
7-8 jonossa mennään kuin köyhän talon porsaat, ohikaan ei pääse. Nyt jaloissa olisi virtaa, mutta rastikaan ei helppo. Mäki jää vasemmalle ja rastille selkeästi.
8-9 lähtösuunta vinoon, mutta letkassa kaikki menee samaa rantua, joka yhtyy polkuun, juu hyvä reitinvalinta ja kurvataan oikealle, josta vielä kiinni suon päähän ja rasti löytyy sujuvasti. Pyrinnön kaveri oikaisee rastin kulman ja jättää jostain syystä leimaamatta, ajattelin että on eri hajonta.
9-10 Pyrinnön mies edessä hermostunut, mutta ohi ei tiheikössä mahdu mistään ja joku hyppii selkään. Tiellä kiinni juomapaikasta ja selkeästi suoraan mäkeen, jossa rastiheijastin näkyy kauas. Hyvä fiilis, ihmettelen onko hajontaa ollenkaan.
10-11 suunta näyttää melko ok, ei luettavaa, kuviorajan haluan nähdä ja tuleehan se mutta kaikki painaa eri suuntaan. Maltan pysähtyä, katson monta kertaa on tämä se aukko ja toisessa reunassa jonkun lamppukin näkyy. Aukon reunaa kohti ja rastilla tuntuma S-P Finckeen, ajattelen että ookosti menee.
11-12 paskaa tiheikköä Fincken perässä, ei tietoa mistä noustaan mäkeen. Hermostunut olo, pää pyörii ja väkeä pyörii, Fincken perässä käyn varmuudeksi väärän hajonnan ja harmittava 1min virhe. Kiireen tuntu
12-13 lähtösuunta huono, mutta kaikki menee tänne. En saa itseäni kartalle kun noustaan mäkeen, tuntuu että tultu jo pitkään, mäessä luulen, että ollaan 1. aukonkulma liian pitkällä ja Juho edessä, kysyn onko sama koodi. Yhdessä katsellaan karttaa yli minuutti ja sitten letkan perään kun yli 70 ukkoa päästetty eteen, harmittaa.
13-14 Lujaa kohti pitkää väliä, letkan päätä ei enää näy. Yksi lamppu näkyy suunta hyvä. Paskaa tiheikköä, ei löydy uraa. Lopulta polulle ja ohi ja polun mutkasta reippaasti eteenpäin. Mäessä saan kiinni letkaa, menen ohi, rasti näyttää selkeältä ja letkaa on koko ajan edessä.
14-15 edellisen rastivälin kiihdytys painaa jaloissa, letkan perässä kunniakierros ja 1min virhe kun ei osuta polulle, menee jo selkeä ura jota pitkin seuraavatkin osuudet juoksee saman virheen. Rastille sentään ok.
15-16 Väsy mutten ehdi geeliä kaivaa ennen juomapistettä. Polkua onneksi, mutta hapottaa. Tiheikkö taas edessä olevan takapuolen vuoksi hidasta, yritän koukkia ohi ja pääsee valtavalla energiamäärän tuhlaten 1 kaverin ohi. Sitten onkin vaikea rasti enkä saa ylämäessä itseä heti kiinni. Päätän nousta jyrkänteen päälle, josta rastin muoto näkyy hyvin 70m päähän ja rastille helpotuksesta huokaisten
16-17 letkan perässä, suunta vaikuttaa ja luulen että tullaan oikeaa nenää pitkin rastille, mutta tuleekin oja. Onneksi se löytyy kartasta ja kumparehajontarastin koodi tarkastaen omalle rastille. Väsy.
17-18 polkujolkottelua, ei saa iskua kun pää väsynyt
18-19 viimeisestä polusta tarkasti yli ja pysähdys kun letkat erkanee, leimaan ainoana 10 miehen letkasti omalla rastilla.
19-20 Jatkan letkan perässä toiselle hajonnalle uraa pitkin jota luulen poluksi. Pysähdys rastilla ja mäessä varmistelen kovasti ollaanko vasta puolivälissä rastia. Letka kiihdyttää ja lopulta kaarretaan sujuvasti tiheään kohtaan suon reunaa josssa kivikin löytyy.
20-21 ny näyttää helpolta ja pääkin jaksaa, kiihdytän ohi
21-22 Kihdytystä ja vielä näköjään jaksaakin, kovasti luulen että sija on vaan huono vaikka Fincken selkäkin näkyy taas edellä.
22- Ilahdun että sija taulun mukaan noin 85 kun tulee vaihtoon (lopulta 97 kun pitkä letka), toivoin kyllä eroa pienemmäksi kärkeen. Sekavat fiilikset ja väsy. Hienoa oli ja niin harmittaa keskivälin virheet. Tais olla kuitenkin uran sijoituksellisesti onnistunein Jukola-avaus. Tästä on varaa parantaa virheillä 5-6min ja juoksulla loppuero kärkeen. Ens vuonna päätän pitää 2 lomapäivää ennen Jukolaa ja treenata paremmin muutaman kuukauden etukäteen. Fysiikka on tärkeä viesteissä niin voi paikata jalalla ja pääkin jaksaa.
Visa kommentarer (0)

Jukola 1. osuus (2015-06-16)